Drancování budoucnosti: Žijme dnes!

Už i lidé v prvobytně pospolné společnosti věděli, že nejen dnes, ale jíst budou potřebovat i zítra. Proto už v počátcích civilizace se lidé naučili hospodařit, rozdělovat a plánovat dlouhodobě. To je základní aspekt oddělující nás od zvířat. Bohužel, spousta firem toho není v roce 2013 schopna!

Znakem inteligence je uvědomění si svých dnešních i budoucích potřeb a s tím spojené plánování. Každému dítěti na škole v přírodě je jasné, že když utratí všechno kapesné od rodičů hned první den, po zbytek pobytu mu nic nezbyde. Proč to ale není jasné firmám?

Za vykrádáním budoucnosti, tedy za cenu zvýšení nynějšího užitku o malou část totálně zlikvidovat užitek budoucí, stojí především špatný systém odměňování.

Firmy si neuvědomují rozdíl v nutnosti odměňování různých druhů práce. Je rozdíl jestli je něčí prací natřít plot nebo řídit obchodní oddělení. Natření plotu jsem schopný posoudit okamžitě – buď je dobře natřený nebo ne a pokud je, tak mohu okamžitě vyplatit plat a bonusy za kvalitu zpracování, rychlost a další faktory.

Co se týče řízení obchodního oddělení, tak to už není tak jednoznačné. Ano, jde zlepšit výsledky tento měsíc o 200%. Jenže se tak často děje na úkor podstatné, či totální, likvidace výsledků budoucích. Majitel společnosti by měl nejvíce hledět ne na aktuální stav, ale na celkový, dlouhodobý obraz společnosti. Jelikož se tak děje málokdy a málokde, setkáte se velice často s managery, kteří prohlašují: „Potřebuji výsledky teď, co bude příští měsíc, čtvrtletí, rok… Mě nezajímá!“Takový manager je typický „vykradač budoucnosti“. Vynikající, skvělé výsledky dosáhne tím, že zlikviduje vše v budoucnu, zruší všechny věci, které netvoří okamžitý zisk, propustí „zbytečné“ zaměstnance, takže ti stávající musí pod neuvěřitelným tlakem pracovat na 130%, zruší všechny „zbytečné“ služby zákazníkům, kvůli kterým firma kdysi tolik zákazníků a tak dobré postavení získala – i když je mu jasné, že za pár měsíců až let v důsledku tohoto rozhodnutí firma přijde o zákazníky.

To ale vykrádače budoucnosti nezajímá a často si to ani není schopen uvědomit. Jeho odměny jsou totiž tvořeny aktuálním výsledkem a ten byl výborný – odměny tedy budou také výborné. Jakmile firma bude těmito změnami zasažena tak moc, že půjde ke dnu a i při nejlepší snaze už nelze výborných výsledků dosáhnout, protože už není kde brát a budoucnost firma žádnou nemá, pak vykradač buď opouští loď jako první, což se děje málokdy nebo ve své tuposti zůstává a potápí se spolu s firmou a „nedokáže pochopit, co se to, tak najednou, děje“.

Pokud tedy chcete zabránit tomu, aby ve Vaší společnosti byla zlikvidována a vykradena její budoucnost, neodměňujte managery a důležité zaměstnance bonusy za okamžitý profit, ale za dosahování dlouhodobých cílů. Tyto cíle by měly být s výhledem alespoň 5-10 let do budoucna. Také se odpovědných lidí vždy ptejte: „A co budete potom? Jak se toto rozhodnutí projeví za rok, za dva roky, za pět let?“


Jestliže bude jenom krčit rameny nebo otvřeně řekne, že to ho vůbec nezajímá, pak je nejlepší se s takovým člověkem co nejrychleji rozloučit. Pokud máte rádi vykrádání budoucnosti, pak je totiž zbytečné si na to platit zaměstnance – můžete žít na dluh z kreditní karty nebo úvěru z banky. Zkrachujete stejně, ale vykradenou budoucnost si alespoň užijete osobně.

Ve fungující firmě musí každý na svém místě vědět co dělá a proč to dělá. Není možné, aby svářeč nevěděl proč svařuje zrovna tímto způsobem a jaký to bude mít výsledek a také není možné, aby manager nevěděl jaký budou mít výsledek jeho rozhodnutí v dlouhodobém horizontu.

Naopak, pokud bude Vaše firma řízena s ohledem na dlouhodobost, pak Vás čekají skvělé roky, protože přesně tímto směrem je firma řízena a přesně tam směřuje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *