Vodafone si pořídil novou ždímačku!

Telefonní operátor Vodafone si pořídil novou ždímačku! Dokáže ze zákazníků vyždímat nemalé peníze… A na pořád! Ždímačka funguje oprášením léta starého triku, který se jmenuje minimální měsíční plnění, zkráceně MMP.

MMP budou znát i starší zákazníci mobilních operátorů ještě z dob EuroTelu a fungovalo jednoduše: Vybrali jste si drahý „dotovaný“ telefon, většinou za 1 Kč a výměnou jste se zavázali operátorovi po stanovený čas (většinou 2 roky) platit určitou pevně danou částku každý měsíc. Pokud jste provolali méně, stejně jste museli zaplatit částku, ke které jste se zavázali (MMP).

To mělo svoji logiku. Přece jen některé mobily stály i desítky tisíc korun a musely se operátorovi zaplatit. Proto, pokud se člověk zavázal platit například 2400 Kč měsíčně a dostat telefon za 25 000 Kč za 1 Kč, musel dál platit 2400 Kč nebo mohl závazek porušit a doplatit rozdíl plné ceny a dotované ceny telefonu – v tomto případě 24 999 Kč.

Po dubnu 2013, kdy došlo „cenové revoluci“ a neomezené tarify spadly z mnohatisícových částek na 749 Kč u celé BigThree (velké trojky operátorů), už samozřejmě nebyl prostor pro dotace špičkových telefonů za korunu, protože za dva roky závazku by uživatelé nestihli ani zaplatit cenu přístroje, natož ještě nějaké služby. BigThree začala místo „dotací“ nabízet telefony na splátky (bez navýšení). MMP se přestalo používat, protože ztratilo smysl.

Pro uživatele to mělo výhodu v tom, že kdykoliv mohl přecházet v rámci své tarifní řady z jednoho tarifu na druhý – například jeden měsíc mít neomezený všude za 749 Kč, pak si dát na pár měsíců jen základní tarif s neomezením do vlastní sítě za 349 Kč a pak se opět vrátit ke zcela neomezenému nebo také ne. I tyto tarify byly se závazkem na dva roky, ale závazek se vztahoval pouze na povinnost mít u operátora tarif z dané tarifní řady. Jinak šlo s tarifem svobodně hýbat.

U T-Mobile a O2 je tak tomu stále. Ovšem Vodafone si pořídil, nejspíš z chytrých hlaviček marketingového a právního oddělení, krásnou ždímačku! Oprášil koncept MMP a nově jej nařizuje i k tarifům bez jakéhokoli telefonu.

Pokud tedy u Vodafone uzavřete závazek na dva roky (24 měsíců) například na neomezený tarif do celé ČR za 749 Kč, zároveň se zavazujete po dobu 24 měsíců k MMP ve výši 690 Kč. V praxi to znamená, že tarif si nelze snížit po celou dobu závazku! Respektive můžete si jej snížit, ale operátor Vám bude účtovat 690 Kč za každý měsíc, i když budete mít tarif například jen za 349 Kč a neprovoláte ani korunu navíc.

Pokud si budete chtít tarif snížit a neplatit oněch 690 Kč dál, je jedinou možností zaplatit smluvní pokutu, která je ve výši 20% z MMP krát zbývající počet měsíců do konce závazku. Například pokud si budete chtít neomezený tarif do celé ČR za půl roku chtít snížit jenom pro neomezené volání do vlastní sítě, musíte zaplatit 690*0,2*18 = 2484 Kč. Tyto peníze u zbylých operátorů při snížení tarifu platit nemusíte.

Vodafone na tuto skutečnost jinak neupozorňuje na reklamních materiálech, které jsem viděl, ani jsem si toho nevšiml u něj na eshopu, když jsem se snažil zadat objednávku nového tarifu. Zjistit tuto informaci se mi podařilo pouze v PDF dokumentu Podmínky zboží a služeb za zvýhodněnou cenu, který má operátor zašitý hluboko ve struktuře webu, ale aktivně na něj při nabídce tarifů ani neodkazuje. Rovněž mi tuto informaci potvrdila operátorka na prodejní lince Vodafone 800 777 777, ale až po přímém dotazu. Zákazník, který tuto informaci ani netuší, se ji tak nemá jak dozvědět a rozhodně o ní není dostatečně informován, aby se mohl rozhodnout a objektivně srovnat tuto nabídku s konkurencí.

Osobně považuji tuto ždímačku Vodafonu za nekalou obchodní praktiku a plánuji podat podnět k ČTÚ pro zahájení správního řízení, protože zákazník není o MMP, jeho výši a fungování řádně informován. Navíc považuji celé MMP tam, kde se nabízí pouze tarif bez hardwaru (přístroje), za zcela neopodstatněné a účelové.

Nejednomu bývalému zákazníkovi musí ukápnout slza nad dřívější dobou, kdy Vodafone upozorňoval na svoji morálku, férovost, „nemluvil reklamštinou“ a snažil se morálně srážet konkurenci. V dnešním světle tak působí aktuální reklama Vodafonu s výrokem „Nenechte se oškubat“ jako zrádný polibek od Jidáše Iškariotského.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *